10/11/2015

Oddam ci słońce - recenzja

Oddam ci słońce - recenzja
Okładka książki Oddam ci słońceAutorka: Jandy Nelson
Wydawnictwo: Moondrive, Otwarte
Tytuł oryginału: I will give you the sun
Tłumaczenie: Dominika Cieśla-Szymańska
Liczba stron: 374


JUDE
Czasem nawet najpiękniejszy świat, w którym wschody słońca trwają cały czas, nie może wynagrodzić doznanych krzywd.
Pełna energii buntowniczka zabiegająca o uwagę matki. Samotna i skrycie romantyczna. Podjęła wiele złych decyzji, których skutki musi ponieść.
Kiedyś brat bliźniak był jej najlepszym przyjacielem...

NOAH
Czasem pragniesz czegoś tak bardzo, że jesteś gotów oddać za to cały świat. Nawet słońce.
Noah jest nieśmiały i delikatny. Skonfliktowany z ojcem, silnie związany z matką. Zakochany w sztuce. Marzy o tym, żeby zostać artystą. Jednak staje się kimś, kim nigdy nie chciał być. 
Kiedyś on i Jude, jego siostra bliźniaczka, byli nierozłączni…


Fabuła
Zadaniem książki jest wywrzeć w nas emocje. Sprawić, że poczujemy się jak bohaterowie i będziemy czuć to samo. ,,Oddam ci słońce" idealnie spełniło to zadanie. Przy niej śmiałam się i płakałam jednocześnie. Przeżywałam załamania i odkrywałam szczęście. ,,Oddam ci słońce" to lektura nietuzinkowa. Nie taka jak tysiąc innych książek na półce. Zapewniam Was, że gdy już po nią sięgniecie nie zapomnicie o niej szybko. Autorka idealnie przeplata radość ze smutkiem wiedząc, że jedno bez drugiego nie ma prawa istnieć. W tle wplata niesamowite wątki miłosne. Nie idealne. Życiowe i prawdziwe. Bo cała książka właśnie taka jest. Życiowa, prawdziwa i...niesamowita.
5/5

Bohaterowie
Jude. Przesądna buntowniczka męcząca się z poczuciem winy. Silna i niezależna nastolatka, którą można kochać albo nienawidzić. Ja ją pokochałam.
Noah. Wrażliwy chłopak o artystycznej duszy (nie)radzący sobie z niezrozumieniem i odrzuceniem.
Oboje z pozoru tacy sami a w głębi tak różni.
Każda postać wykreowana przez Jandy Nelson jest wyjątkowa i niepowtarzalna. Odgrywa ważną role w historii i bez chociaż jednej z nich nie byłaby ona taka sama. I co najważniejsze. Z każdą z nich bardzo się zżyłam i nie mogłam się z nimi rozstać.
5/5

Styl Autorki
Jandy Nelson piszę lekkim i przystępnym językiem, ale jednocześnie bardzo poetyckim i plastycznym. Czytając ,,Oddam ci słońce" przeskakujemy w czasie od 13 letniego Noaha do 16 letniej Jude. Dzięki temu możemy poznać oba punkty widzenia. To wszystko sprawia, że ,,Oddam ci słońce" czyta się błyskawicznie, co w tym przypadku nie jest wielkim plusem, bo bardzo, ale to bardzo trudno się rozstać z tą historią i chciałoby się by trwała wiecznie.
5/5

Oprawa graficzna
Na pierwszy rzut oka okładka nie zachwyca. O wiele bardziej podobała mi się oryginalna wersja, ale za każdym razem gdy na nią patrzę staje się coraz piękniejsza. Doceniam tez jej przekaz i to, że od razu wiemy o czym jest książka. Polska okładka bardzo dobrze oddaje także klimat powieści :)
5/5

Wynik
20/20
,,Oddam ci słońce" opowiada o przyjaźni, miłości, rodzinie i radzeniu sobie z problemami.
Opowiada o szczęściu.
Z całego serca polecam!

Do napisania!
~K

6 komentarzy:

  1. Pomimo pozytywnej opinii, nie mam jakiejś specjalnej ochoty na tę książkę. Jednak może kiedyś... ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta ksiązka znajduje się w mojej bibliotece, więc pewnie ją kiedyś przeczytam :)
    Świetna recenzja :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki w swojej biblioteczce jeszcze nie mam. Ale na pewno niedługo ją zdobędę i się z nią zapoznam.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Poluję na tę książkę od czasu jej premiery, dlatego mam nadzieję, że wkrótce uda mi się ją zdobyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka leży już u mnie na półce i nie mogę się doczekać, aż ją przeczytam po tych wszystkich ochach i achach, ale obiecałam koleżance, że najpierw zabiorę się za debiut autorki, czyli "Niebo jest wszędzie".

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
  6. Z każdą kolejną recenzją tej książki mam coraz większą ochotę na tę powieść! Jestem jej strasznie, strasznie ciekawa! ^_^

    OdpowiedzUsuń